Boktips

Nu är jag klar med den 3 boken i serien som utspelar sig under den kristna reformationen i england på 1500- talet där King Henry spelade en stor roll.
Boken handlar i huvudsak om sakföraren Matthew som blir indragen i diverse komplotter runt kungen och blir satt till att lösa dessa, helst utan kungen vetskap.
King Henry var den som skapade den engelska kyrkan efter sitt brott med den katolska kyrkan och Påven när påven vägrade ge honom skilsmässa från en av sina 8 fruar.
King Henry är också känd för att ha halshuggit flera av sina hustrur under påhittade anklagelser bland annat om otrohet och att böckerna på ett passivt sett kretsar kring dessa händelser gör det extra spännande.

Böckerna av C.J. Sansom är otroligt spännande och bra skrivna och han kan verkligen det med att bygga upp spänningen och inte avslöja för mycket förren se sista sidorna.
Först måste man bara komma över att han skriver i förstahandsperson vilket jag ofta tycker är förvirrande och vill helst av översikt övert allt och alla men böckerna är så bra att man snart glömmer det.
Jag rekommendrar att läsa dem på engelska.



Det här är de böckerna jag hitills läst.

Kommentarer
Postat av: Lillsnörpa

Vilket bra tips! Nu blev jag nyfiken på att läsa dom!



sv: Nej, jag är inte florist. Jag jobbar som konstnär. Har förstått att man får kalla sig det när man livnär sig på sin konst :)

Tack snälla för din fina kommentar om min farmor! Den värmde verkligen! Tack!

2010-01-18 @ 10:36:24
URL: http://lillsnorpa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0