A day to be proud over

Dagen började med ett tandläkarbesök det jag fick konstaterat 2 små hål, behov av puts, en fyllning som måste bytas, en visdomstand som måste dras ut och en tand som jag hafft i gommen i 6 år och som nu äntligen kommit ut genom tandköttet i gommen och därmed kan opereras bort (ja, det är så äckligt som det låter. Jag har en tand som sitter uppe i gommen!) och räkningen som nog kommer hamna på en hel del.
Det där med högkostnadsskydd på tandvården har inte Norge fattat så jag kommer att få betala allt själv.
I Norge hör nämligen inte tandvården till sjukvården... Vilket är totalt idiotiskt.
Och gör att många 1000 ungdommar går och förstör sina tänder för att de helt enkelt inte har råd att betala själv.
Jag har som tur är sparade pengar som jag tänkt tat spendera på resor eller utbildning men där försvinner de på tråkiga saker istället...

När tandläkaren gjort kollen frågade jag om hon kunde fixa de två hålena och putsen på en gång eftersom jag hade 1.5 timme tills jag skulle vara på jobbet men hon hade inte tid.
Hennes sköterska hade dock det och skulle ta mig på en gång. Väl i tandläkarstolen frågar jag om hon måste sätta bedövning och jag känner hur både min gamla tandläkarskräck och sprutskräck kickar in efter ett jakande svar.
Frågade om lov att hämta min I-pod först så jag är distraherad och förvarnar henne på att jag kommer gråta.
Rotar i väskan och inser med en kalldusch att jag precis tog ut I-poden ur väskan innan jag gick hemifrån Idiotisk som jag är. Går tillbaka och upplyster henne om att det då inte blir någon lagning.
Vi försöker hitta en ny tid hos min vanliga tandläkare som typ är helt fullbokad i 2 veckor så jag bestämmer mig för att göra det där och då och kan till min stolthet säga att jag både klarade att laga bägge hålen utan bedövning, utan I-pod och Utan att grina!

Personligt Bästa och jag känner mig så fett stolt av mig själv.
I rock!

 

Sen efter det gick bara dagen som smort med inga väntetider på t-banen, i god tid till jobbet utan tandvärk och hinna äta frukost först.
Blev uppringd på lunchen från banken om en försäkring jag undrat över och blev tvungen att köpa en dyrare än den de hade för att vara försäkrad på resan men de skulle säga upp den för mig, ge mig deras Exakt likadana fast med 1000 kr lägre avgift per år och skicka hem alla papper till mig som jag skulle skicka tillbaka så slapp jag t.o.m att hitta tid att komma in till banken på.
Fett smidigt!
Jag tror att karman gjorde ett besök eftersom jag kommer att bli tvungen att betala så mycket för att fixa mina tänder att den tyckte att jag förtjänade en bra dag till övrigt :)
Då hoppas jag att stängningen går smidigt (redan lite bättre eftersom jag idag kommer att ha hjälp av en till person :) och att årets första träning efter jobbet går bra som planerat.

Håll tummarna!


Kommentarer
Postat av: Maja

De berättade det på nyheterna på radio norge:) Kul grej ändå:D

2010-01-05 @ 18:56:32
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: olatidman

haha jag skrev ett tyra banks inlägg bara för din skull;)

2010-01-05 @ 22:03:38
URL: http://tidman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0