Till dig som är utanför...

Detta inlägget är till dig som också alltid känner dig utanför på julen, som aldrig kan få den där julkänslan, som inte förväntar dig några julklappar, som bara inte är så lyckliga som alla andra är på julen.
Du är inte ensam...
Det kan bero på att du kanske har en familj som alltid bråkar, att du inte har hafft råd att köpa några julklappar, att du har en missburkare hemma, att Dina favoriträtter aldrig kommer på julbordet, att du är rädd för tomten eller stora grupper av människor, att du kanske är den enda i din klass eller på ditt jobb som inte firar jul pga annan religion.
Oavsett varför du känner dig utanför så gör du det. Och ingen kan ändra på det.

Det där med "skärp dig" eller "ryck upp dig nu!" har aldrig fungerat på mig och det var väldigt länge sedan jag ansåg att julen var något att se fram emot. För mig beror det i huvudsak på min släkt och de konstanta bråkena som alltid cirkulerar i den. Utan undantag är det någon/några som blir alltför fulla och även om de vuxna inte märkte något (eller ville låtsas om det) så fick jag som barn alltid en klump i magen.
Än idag kan inte min släkt hålla sig sams med varandra så sedan flera år tillbaka har jag beslutat att fira julen utan min släkt. Ett tappert försök gjordes för 2 år sedan då jag skulle fira med min syster och hennes första jul i sitt nya hus med hennes familj och utsikterna där såg verkligen bra ut om dte inte var så att alla blev magsjuka, haha. Det slutade med att jag lagade den mesta av julmaten fast jag aldrig lagat sånt förr.
Blev ju iofs ganska bra till slut och där är verkligen ett ställe som jag räknar som "hemma".

Men i år gjorde jag en drastisk beslutning och drog hem en vecka innan jul och hälsade på min syster, mommi och moffi och den närmaste familjen. (den resan slutade som vanligt när jag åker hem, Fucked up. Min mor gjorde nämligen slut med mig. På Facebook. Det om något säger hur min familj är)
Mitt beslut var iallafall att vara ensam i Oslo på julafton. Drein bestämmde sig för att vara med mig och på juldagen så åker vi till en resa till Lanzarote i en vecka.

Så, gott folk. För er som alltid är utanför.
Det finns hopp.
Och ni behöver inte fira jul med familjen om ni inte vill, ni behöver inte ens äta julmat eller fira den i Sverige för den delen. Ta mod till dig och fira julen såsom du alltid önskat att fira den. Nästa år är ditt år!
Våga göra det där du aldrig vågat att göra...


Shit vad jag älskar pojken.
Jag är nog den krångligaste flickvännen i världen och han är
nog den mest förstående pojkvännen i världen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0